Laaja-alaista asiantuntijuutta ja jatkuvaa oppimista korostavan osaamisperustaisen erikoislääkärikoulutuksen perimmäinen tavoite on varmistaa potilaiden turvallinen, laadukas ja ajanmukainen hoito. Opinto-oppaaseen on kirjattu kuvaus tavoitteena olevasta osaamisesta. Osaaminen kehittyy vaiheittain koulutuksen aikana, ja uusi osaaminen rakentuu vanhan pohjalle. Työssäoppiminen suunnitellaan siten, että se tukee osaamisen yksilöllistä ja vaiheittaista kehittymistä. Ohjauksella tuetaan kliinisessä työssä tapahtuvaa tietojen, taitojen ja alalle ominaisten ajattelutapojen vaiheittaista kehittymistä. Osaamista havainnoidaan suhteessa osaamistavoitteisiin ja arviointikriteerien tulee olla kaikkien tiedossa.
Osaamisperustaisen erikoislääkärikoulutuksen jalkauttaminen pähkinänkuoressa
- Osaamisperustaisuus: teoriasta käytäntöön
- Erikoistuvan lääkärin osaamisen arvioinnin ohjeistus, elokuu 2021
- Näin kirjoitan EPAn – Käytännönläheinen opas EPA:n laatimiseen (03/2021)
- Ehdotuksia kaikille erikoisaloille yhteisiksi EPOiksi
- Osaamisperustainen koulutus erikoistujan, kouluttajalääkärin ja ohjaajien vuoropuheluna (Duodecim 2021)
- Mikä minusta tulee isona? Lääketieteen opiskelijoiden uraohjauksen mallit
- Koulutusvastuulääkärit kehittävät erikoislääkärikoulutusta konkreettisesti: Yliopiston ja yliopistollisen sairaalan yhteistyö
- Osaamisen arviointi erikoistuvan tukena
- Peruskoulutuksen osaamistavoitteet uudistuvan erikoislääkärikoulutuksen perustana
- Erikoislääkärikoulutuksen koejakso – muutakin kuin hyväksytty tai hylätty
- Erikoislääkärikoulutus uudistuu – missä mennään?
- Luotettavasti osoitettu pätevyys (EPA) uudistaa erikoislääkärikoulutuksen käytäntöä
- Erikoisalan valinnassa painavat kiinnostus, kokemukset ja työllisyysnäkymät
- UEF-erikoislääkäri - valtakunnallisen koordinaattorin Anne-Mari Kantasen blogi ERL- ja EHL-koulutuksesta