Laaja-alaista asiantuntijuutta ja jatkuvaa oppimista korostavan osaamisperustaisen erikoislääkärikoulutuksen perimmäinen tavoite on varmistaa potilaiden turvallinen, laadukas ja ajanmukainen hoito. Opinto-oppaaseen on kirjattu kuvaus tavoitteena olevasta osaamisesta. Osaaminen kehittyy vaiheittain koulutuksen aikana, ja uusi osaaminen rakentuu vanhan pohjalle. Työssäoppiminen suunnitellaan siten, että se tukee osaamisen yksilöllistä ja vaiheittaista kehittymistä. Ohjauksella tuetaan kliinisessä työssä tapahtuvaa tietojen, taitojen ja alalle ominaisten ajattelutapojen vaiheittaista kehittymistä. Osaamista havainnoidaan suhteessa osaamistavoitteisiin ja arviointikriteerien tulee olla kaikkien tiedossa.
Osaamisperustaisen erikoislääkärikoulutuksen jalkauttaminen pähkinänkuoressa
- Osaamisperustaisen erikoistumiskoulutuksen pikaopas
- Erikoistuvan lääkärin ja hammaslääkärin osaamisen arvioinnin ohjeistus (01/2023)
- Näin kirjoitan EPAn – Käytännönläheinen opas EPA:n laatimiseen (03/2021)
- Arviointi erikoislääkärikoulutuksessa - mikä muuttuu? (Duodecim 2023)
- Osaamisperustainen koulutus erikoistujan, kouluttajalääkärin ja ohjaajien vuoropuheluna (Duodecim 2021)
- EPA - Huomioita ja usein kysyttyjä kysymyksiä
- Mikä minusta tulee isona? Lääketieteen opiskelijoiden uraohjauksen mallit
- Erikoisalan valinnassa painavat kiinnostus, kokemukset ja työllisyysnäkymät
- Koulutusvastuulääkärit kehittävät erikoislääkärikoulutusta konkreettisesti: Yliopiston ja yliopistollisen sairaalan yhteistyö
- Osaamista tukeva ohjaus erikoislääkärikoulutuksessa (Hetemäki, Merenmies)
- Peruskoulutuksen osaamistavoitteet uudistuvan erikoislääkärikoulutuksen perustana
- Erikoislääkärikoulutuksen koejakso – muutakin kuin hyväksytty tai hylätty
- Luotettavasti osoitettu pätevyys (EPA) uudistaa erikoislääkärikoulutuksen käytäntöä
- UEF-erikoislääkäri - valtakunnallisen koordinaattorin Anne-Mari Kantasen blogi EL- ja EHL-koulutuksesta
- Katsaus koulutusresursseista ja peda-koulutuksesta